De Kantoormanager 2.0
Neem contact met ons op!
0527 68 08 79

Tips & Tools: Mailchimp

Eenvoudig een leuke uitnodiging ontwerpen en versturen!

Kantoormanager 2.0 maakt graag gebruik van handige tools om de werkzaamheden sneller en soepeler te laten verlopen. Zo hebben we voor zowel eigen gebruik als voor klanten al meerdere malen gebruik gemaakt van het programma Mailchimp. In de blog van deze maand een opsomming van een aantal handigheden van dit programma. 

Wat is er nu zo leuk aan Mailchimp? 

Het is makkelijk in gebruik, biedt veel opties voor de opmaak en het is herkenbaar omdat je de lay-out van je producten makkelijk kunt hergebruiken. 

Voor het gebruik van Mailchimp is het noodzakelijk om eerst een account aan te maken. Dit kan gratis, maar wil je uitgebreidere opties of heb je een bestand van meer dan 2000 ontvangers dan zijn er ook betaalde opties. In deze uitleg betrekken we de functies van de gratis account.

Een template maken

Onder het kopje ‘templates’ maak je heel makkelijk een sjabloon. Deze kan je later hergebruiken voor allerlei campagnes. Een aantal opvallende functies bij het creëren van een template:

  • Voor de creatieveling is er de optie om met een leeg canvas te beginnen. Ben je wat minder creatief, dan kies je voor een vooropgezet thema of een vooraf ingedeeld sjabloon. Deze kan je gaandeweg nog aanpassen naar je smaak. En voor de fanatiekelingen met verstand van computers: je kunt je template ook helemaal zelf coderen! 
  • Maak gebruik van verschillende opmaakfuncties:



    Ook deze standaard blokken zijn na het invoegen nog geheel aan je eigen smaak aan te passen (denk aan kleur, lettertype en grootte).
  • Je kunt een button in je uitnodiging plaatsen die de ontvanger linkt naar een website of e-mailadres. Via deze button kunnen mensen zich bijvoorbeeld aanmelden. Het is dan zelfs mogelijk om al een standaard tekst in de reply e-mail te zetten. Zo maak je het de ontvanger nog makkelijker. 

Je mail versturen

Om een mail te versturen maak je een lijst met ‘subscribers’ aan. De ontvangers staan nu standaard in de lijst. Geef ze wel de kans om zich af te melden voor je mailing (wettelijk verplicht!). Dit doe je via de link die standaard onderin je e-mail wordt ingevoegd (zie je template). In de gratis account kunnen je lijsten in totaal maximaal 2000 subscribers bevatten. 

Voor het versturen van je e-mail creëer je een campagne. Je wordt hier stap-voor-stap doorheen geleid, zodat je zeker weet dat je niets vergeet. Wat ook handig is: tijdens het creëren van de campagne kun je zelfs nog wijzigingen aanbrengen in je template. Vervolgens kun je de campagne gelijk versturen, of inplannen voor later. Handig wanneer je volgende week druk bent, maar bijvoorbeeld toch die save the date op tijd wilt versturen!

Na het versturen van de campagne kun je in de statistieken bekijken hoeveel keer je e-mail geopend is, hoeveel keer er doorgeklikt is en of er e-mailadressen zijn gebounced (niet aangekomen). Zo zit je er bovenop en weet je gelijk of je misschien nog verdere acties moet ondernemen.

Er zijn nog veel meer functies in Mailchimp te vinden! Ga zelf vooral ook eens op ontdekkingstocht. Succes!